Kirjoitettu

Painonpudottajan suurimmat sudenkuopat

“Tehokas startti painonpudotukseen”
“Näin paino putoaa nopeasti – lue vinkit!”
“Laihduta läskiä, älä lihaksia – näin onnistut”

Netti on pullollaan toinen toistaan hullumpia ja helpompia tapoja pudottaa painoa. Valitettavasti niistä harva toimii ainakaan suurelle väkijoukolle. Ohessa viisi suurinta sudenkuoppaa painonpudotukseen liittyen, joihin törmään valmennustyössäni jatkuvasti. Nämä saattavat kuulostaa pieniltä asioilta, mutta juuri nämä ovat niitä, joilla on hyvin suuri merkitys lopputuloksen kannalta.

5 suurinta sudenkuoppaa, johon lähes jokainen painonpudottaja tipahtaa…

1. Ateriarytmi
Painonpudottajan sudenkuopista se yleisin – ateriarytmi on aivanpielessä. Syödään milloin sattuu ja usein sen seurauksena mitä sattuu, kun tarjolla ei ole terveellistä evästä.

Epäsäännöllisen ateriarytmin seurauksena iltaisin tekee mieli makeaa tai suolaista (tai pahimmassa tapauksessa molempia) ja jääkaapin oven kahva on suorastaan jämähtänyt käteen kiinni

Minulta usein kysytään, ”Mistä ne iltaisin iskevät ”syöppöyskohtaukset” johtuvat?”
-> Juuri tästä – ateriarytmi on pielessä

2. Ennakoimattomuus
Käyttämällä muutaman hassun minuutin ennakointiin ja suunnitteluun, vältyt monilta tilanteilta, joissa joudut turvautumaan vähemmän terveelliseen vaihtoehtoon jääkaapin huutaessa tyhjyyttään tai nälän iskiessä kesken lasten harrastuskuskausten.

Ennakoimattomuus ja simppelin suunnitelman puute on usein tapa, johon on varsin helppo vaikuttaa ja tehdä muutos.

3. Liika keventely
Tiedostamatta saatat rajoittaa syömistäsi, valita hyvin kevyitä ateriavaihtoehtoja. Tämä kuitenkin johtaa hyvin helposti siihen, ettet yksinkertaisesti saa riittävästi energiaa ruoasta ja elimistö hätääntyy.

Tässä tilanteessa ovat riskit säästöliekin syntymiselle, jolloin elimistö pitää ylimääräisestä rasvakudoksesta kiinni entistä tiukemmin – painonpudotus uhkaa kaatua omaan mahdottomuuteensa (elimistö pienentää kulutustaan ja varastoi rasvaa entistä kiihkeämmin).

4. Turhan jyrkkä suhtautuminen syömiseen, askeettisuus, spartalainen elämäntyyli
Tiedostamatta saatat rajoittaa syömistäsi, valita hyvin kevyitä ateriavaihtoehtoja. Tämä kuitenkin johtaa hyvin helposti siihen, ettet yksinkertaisesti saa riittävästi energiaa ruoasta ja elimistö hätääntyy.

Tässä tilanteessa ovat riskit säästöliekin syntymiselle, jolloin elimistö pitää ylimääräisestä rasvakudoksesta kiinni entistä tiukemmin – painonpudotus uhkaa kaatua omaan mahdottomuuteensa (elimistö pienentää kulutustaan ja varastoi rasvaa entistä kiihkeämmin).

5. Epäonnistumisen pelko, heitetään hanskat tiskiin heti ensimmäisen tilaisuuden tullen
Totuus on, että vaikka painonpudous vaatii tiettyjen raamien sisällä pysymistä, on aivan yhtä tärkeää omaksua riittävä rentous syömiseen. On huomattavasti parempi nauttia herkkuja hallitusti kuin kieltäytyä niin kauan, että lopulta niitä tulee vedettyä kaksin käsin.

Hallittu herkuttelu ei pilaa elämäntapamuutosprojektia.

Usein unohtuu kuitenkin ravinnon merkitys painonpudotuksessa, hyvässä vireystilassa ja energisessä olossa. Laadukkaan ja riittävän ravinnon merkitystä ei voi korostaa liikaa.

Hyvällä ravinnolla ja harjoittelematta, voit kyllä päästä hyvään kuntoon, MUTTA laiminlyömällä hyvän ja laadukkaan ravinnon ja luottamalla siihen, että sinnikkäästi verenmaku suussa treenaamalla tapahtuu ihmeitä – käykin juuri päinvastoin.

Kun puhutaan kuntoliikunnasta, jolla tavoitellaan hyvää oloa ja kiinteää kroppaa, on tavoitteen saavuttamiseksi 70% tästä ravintoa, 25% on reeniä ja 5% on kaikki muu “hifistelyä”, kuten lisäravinteet, kompressiovaatteet jne…

Kirjoittaja on Treenaamon ja Kuntomon valmentaja Katja Kesti 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *