Kirjoitettu

Reilusti ylipainoinen painonpudottaja kaipaa tukea ja ymmärrystä

Runsaasti ylipainoinen ihminen kaipaa tukea ja ymmärrystä syyllistämisen ja rääkkitreenin sijasta. Jos elämäntavat ovat syystä tai toisesta päässeet repsahtamaan, tsemppaava ote ja uskon vahvistaminen siihen, että ihan jokainen voi onnistua – on ensiarvoisen tärkeää.

Usein ihminen, jolla ylipainoa on päässyt syystä tai toisesta kertymään reippaasti, ei ole kovin innokas lähtemään salille tai ryhmäliikuntaan, eikä edes välttämättä ylipäätään mihinkään sieltä oman kodin suojasta. 

On hyvä muistaa, että reilu ylipaino on usein monen tekijän summa. Mikäli kyseessä ei ole sairas, jonka seurauksena painoa on kertynyt on usein painoa kertynyt ruokailutottumusten ja liikkumattomuuden sekä esimerkiksi stressin yhteisvaikutuksena. Tärkeintä on, että asialle on halukas tekemään jotain ja hakemaan omien neuvojen loppuessa ammattitaitoista valmennusapua. Vaikkei mahdollisista aiemmista painonpudotusyrityksistä olisikaan jäänyt mitään konkreettista jäljelle, koskaan ei ole liian myöhäistä tarttua toimeen. Jo pienikin painonpudotus kohentaa terveyttä merkittävästi ja vähentää mahdollisten vaivojen oireilua siten, että elämänlaatu alkaa kohentua välittömästi. Jaksaminen paranee ja virtaa arkeen tulee jälleen. Motivaatio kasvaa myös tekemällä ja fakta on, että kun paino lähtee putoamaan, tulee liikkumisestakin ihan eri tavalla mielekästä, jos se ei arkeen tällä hetkellä kuulu.

Vaikka varmasti jokaisella salilla toivotetaan tervetulleeksi aivan kaiken kokoiset, kaipaa reilusti ylipainoinen painonpudottaja usein nimenomaan samassa tilanteessa olevien vertaistukea.

Terveys

Varsinaisen ylipainon lisäksi oireina voivat olla kantavien nivelten kivut ja hengityselinten sairaudet, kuten uniapnea ja astma, jotka saattavat oirehtia voimakkaammin painon noustessa. Myös henkinen tasapaino voi järkkyä lihomisen myötä.

Valtimotaudin eli ateroskleroosin vaara alkaa lisääntyä, kun miehen vyötärönympärysmitta ylittää 94 cm ja naisen 80 cm – varsinkin, jos henkilöllä on myös muita riskitekijöitä, kuten kohonnut kolesteroli- tai verenpainetaso. Kun miehen vyötärömitta on 100 cm ja naisen 90 cm, valtimotaudin vaara on suurentunut ja näitä suuremmat mitat kertovat jo huomattavasti suurentuneesta sairastumisriskistä.

Erityisesti vyötärön seudulle kertynyt liikarasva eli vyötärölihavuus aiheuttaa häiriöitä ihmisen aineenvaihdunnassa. Tämä aiheuttaa mm. näitä sairauksia:
Aikuistyypin diabetes
Kohonnut verenpaine
Suuri vaaraa sairastua sydäninfarktiin ja aivohalvaukseen
Kihti
Polvien nivelrikko
Naisilla lapsettomuus
Miehillä sukupuolitoimintojen heikkeneminen
Lihavuus lisää myös monien syöpätautien vaaraa

Liikunta

Liikkuminen on suositeltavaa jossain muodossa myös vaikka painoa olisi reilusti kertynytkin, mutta mikä avuksi jos salille ei tee kerta kaikkiaan mieli lähteä eikä ilman apua tiedä mitä kannattaisi tehdä?

Vastaus löytyy usein verkosta. Myös kotitreenillä saa mainiosti tuloksia aikaiseksi ja vähän reippaammista painolukemista projektiin lähtevän kannattaakin aloittaa matalan kynnyksen treeneistä. On hyvä huomata, että myös pelkällä ruokavaliolla saa tuloksia aikaiseksi, itse asiassa painonpudotuksesta 70-80% tehdään nimenomaan ruokavalion avulla ja loppuviimeistely liikkumalla.

Sekä kotitreenejä että ravintovalmennusta on mahdollista saada verkkovalmennuksena, jos livevalmennukseen ei halua lähteä.

Vinkit Sinulle, jolla pudotettavaa on reilummin:

  • Lähde rohkeasti liikkeelle – kuntokeskukset toivottavat tervetulleeksi kaiken kokoiset
  • Älä arastele pyytää ohjausta – ammattilaiset ovat juuri Sinua varten
  • Panosta ruokavalioon – liikkuminen helpottuu kun saat painonpudotuksen vauhtiin
  • Hanki vertaistukea – vain toinen samassa tilanteessa oleva voi ymmärtää millaista matkaa kuljet
  • Hanki ymmärtäväinen mutta ammattitaitoinen valmentaja – plussaa siitä, jos valmentajalla on painonpudotuksesta omakohtaista kokemusta

Hyvin usein runsaasti ylipainoinen on kyllä motivoitunut pudottamaan painoa jo ihan terveyssyistäkin, mutta jos kynnys (tai vaikkapa välimatka) avun piiriin (kuntosalille tai ryhmävalmennukseen) on liian korkea – jää painonpudottaja yksin juuri silloin, kun hän kipeimmin tukea ja neuvoja tarvitsisi.

Jos kuitenkin haluat aloittaa painonpudotusprojektisi ymmärtävän ja ammattitaitoisen valmentajan kanssa (jolla on omakohtaista kokemusta painonpudotuksesta), lue lisää Treenaamon uudesta Läskit lähtee XXL  -verkkovalmennuksesta.

Valmennukseen pääsee vain jos pudotettavaa on vähintään 20kg ja ryhmäkoko on rajoitettu, jotta pienryhmän tuntu säilyy.

 

TallennaTallenna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *